Dětský den a letecká show Chotěboř
sobota 16. června 2012
Letiště Chotěboř Počátky

Aktualizovali jsme program letecké show 2016

19. května 2016

Aktualizovali jsme program letecké show, který naleznete na https://www.airshowchotebor.cz/program/

Přijďte v neděli 19.června na letiště do Chotěboře a vychutnejte si nebe plné zážitků společně s námi.
Své umění Vám předvede například akrobatický pilot Martin Šonka. Chcete vidět, jak jeho let vypadá z kokpitu akrobatického speciálu a co vše se svým letadlem dokáže?

Podívejte se zde a nenechte si jeho show v Chotěboři ujít :) 
https://www.youtube.com/watch?v=S7WqwNiyP3k

Letecká show (Neděle 21.června 2015)

13. května 2015

V neděli 21. června 2015 oslaví letiště v Chotěboři sedmdesáté výročí od počátku rozvoje letectví v okolí města Chotěboř. Na tento den připravili organizátoři na půdě aeroklubového letiště leteckou show spojenou s dětským dnem, která návštěvníkům připomene významné milníky ve vývoji letectví a nabídne den plný zábavy a zajímavých ukázek na zemi i v oblacích.

Oslavy létání započnou již v pátek před samotnou leteckou show, tedy 19. června, kdy při příležitosti oslav 750 let od založení města Chotěboř proběhne v prostorách městského kina výstava fotografií z historie i současnosti letiště a ocenění významných členů Aeroklubu, kteří se velikou měrou zasloužili a rozvoj létání a vznik letiště tak jak ho známe dnes.

010Samotná letecká show je tedy naplánována na neděli 21. června na letišti v Chotěboři, poblíž obce Počátky. Brány letiště se otevřou již v 10 hodin dopoledne a dopolední část bude věnována především dětskému programu a ukázkám zajímavé pozemní techniky. Pro děti bude připraveno divadlo, taneční vystoupení, pro dospělé vystoupí pěvecký výběr talentů rádia Country, bude připravena spousta her a soutěží pro dětské návštěvníky i jejich rodiče a nebude chybět ani bohaté občerstvení. Návštěvníci budou mít po celý den možnost zakoupit vyhlídkové lety vrtulníkem v okolí Chotěboře a z blízkosti si prohlédnout zajímavé letouny z historie i současnosti.

Letecká show vypukne ve dvě hodiny odpoledne. Její první hodina bude věnována letounům z historie Aeroklubu Chotěboř i z jeho současnosti. Piloti předvedou své letecké umění a stroje, které tvoří neoddělitelnou součást leteckého života a návštěvníci se dozví díky profesionálnímu komentáři všechny detaily a příběhy spojené s těmito letouny. Do Chotěboře zavítají i letouny, které zde nejsou typické, největší novinkou letošního roku bude letoun Twin Beech, který využívalo námořnictvo Spojených států Amerických v průběhu druhé světové války a který v současnosti patří do sbírky Českého leteckého ráje. Diváci se mohou těšit též na leteckou akrobatickou skupinu Follow me, kdy čtyři letouny typu Zlín Z226 létají synchronizovanou akrobacii v těsně semknuté skupině. Letecký program bude opravdu nabitý a jeho veškeré detaily naleznete v sekci Program.2656

Pro návštěvníky letecké show bude připraveno rozlehlé parkoviště a ti, kteří se rozhodnout pro cestu autem přes město Chotěboř musí zvolit objízdnou trasu, která bude rovněž detailně popsána na internetových stránkách. Organizátoři ovšem pro všechny zájemce připravují i kyvadlový autobus, který bude jezdit v pravidelných intervalech z Chotěboře na letiště a zpět a nabírat cestující bude tentokrát na celkem třech místech – u zastávky poblíž hotelu Vysočina na náměstí, u obchodního domu Discont a na zastávce poblíž chotěbořského hřbitova.

 pokud byste si rádi užili nezapomenutelný den s celou rodinou, viděli Chotěboř a okolí z paluby vrtulníku nebo si jenom rádi příjemně odpočinuli, určitě si poznamenejte neděli 21.6.2015 do svých kalendářů a leteckou show si nenechte ujít.

 Těšíme se na Vaši návštěvu!

 Za organizační tým letecké show,
Petr Bukáček.

Rozhovor s Janem Adamcem: Letecká show 2014

27. dubna 2014

V termínu 19. – 22. června 2014 proběhne na letišti Aeroklubu Chotěboř letecká show, dětský den a v letošním ročníku nově i mistrovství České Republiky v letecké akrobacii letounů.
Program celé události je velmi nabitý a přiláká na letiště v Chotěboři piloty světového formátu s jedněmi z nejvíce technicky vyspělých sportovních letounů současnosti. Letecká show v neděli 22. června nabídne průřez celou historií letectví. Návštěvníci budou mít možnost vidět letouny z první světové války, letouny, které stály na pozadí všech důležitých událostí novodobé historie, ale i letouny, které stojí na vrcholu techniky v současné moderní společnosti.

Aeroklub Chotěboř již několik let pořádá letecké show pro veřejnost ze širokého okolí. Letiště zároveň žije inovativním duchem, v posledních letech zde byla vystavěna nová věž pro dispečery letového provozu, upraven povrch dráhy, na letišti se budují nové hangáry a letectví v Chotěboři má před sebou jistě slibnou budoucnost.

Požádali jsme o rozhovor jednu z předních osobností letectví v Chotěboři – pana Jana Adamce, člena reprezentace České Republiky v letecké akrobacii a zároveň manažera letecké show v Chotěboři. Jak on vidí budoucnost letiště v Chotěboři, jaké jsou plány na červnovou leteckou show a co vše na letišti v minulosti proběhlo, se můžete dočíst v rozhovoru níže.

Bez názvu

@Dobrý den pane Adamec, na úvod jistě musím položit otázku, co vlastně, pro návštěvníky, Aeroklub Chotěboř na červen letošního roku chystá?

Dobrý den, vzhledem k tomu, že minulé ročníky můžeme označit za úspěšné, není jednoduché každoročně zvyšovat atraktivitu akce, ono v podstatě ani není jednoduché ji udržet. Vše je závislé na přízni sponzorů a reklamních partnerů…. V letošním roce nám pomohlo rozhodnutí Českého aeroklubu o přidělení pořadatelství „Otevřeného mistrovství ČR v letecké akrobacii letounů“ právě nám, chotěbořskému aeroklubu. Již celý týden před mistrovstvím budou moci chotěbořáci sledovat na obloze při tréninku a od čtvrtka 19. června i při soutěžích, ty nejlepší akrobaty z republiky. Vzhledem k této vrcholné soutěži, která proběhne od čtvrtka 19. června do soboty 21. června se bude tradiční dětský den a letecká show konat v letošním roce až v neděli 22.6. Již teď mohu prozradit, že celým dnem bude provázet bavič Zdeněk Izer a kromě mnoha dětských atrakcí bude připraveno mnoho zajímavého pro rodiče, osobně si myslím, že velmi zajímavá podívaná bude na odhoz osobního automobilu z vrtulníku a následná ukázková akce HZS…

@ Existuje nějaký prostředek, kde mohou návštěvníci před samotnou leteckou show sledovat, jak se program vyvíjí a jaké jsou připravované novinky?

Jako v každém roce, již teď jsou aktivní stránky www.airshowchotebor.cz na kterých mohou návštěvníci sledovat vývoj příprav a programu.

@ Mluvil jste o mistrovství České Republiky v letecké akrobacii. Vy máte jistě s podobnými závody bohaté zkušenosti, jak bude tato událost v Chotěboři probíhat?

Každý letecký akrobat má svoje „hřiště“ v tzv. boxu, což je krychle o hraně 1000 metrů umístěná ve vzduchu. Na zemi je vytýčena plachtami, které pomáhají závodníkům udržet se v tomto prostoru. Soutěží se ve čtyřech kategoriích, Sportsmen – kategorie nejmladších a nejméně zkušených akrobatů, nebo též kategorie méně výkonných akrobatických strojů, Intermediate – zde létají již zkušenější piloti a mohou létat i na akrobatických speciálech, je zde omezení co se týče zařazovaných prvků – ty nejsložitější se v této kategorii nepoužívají. Advanced – to je již TOP kategorie, zde se již může létat na těch nejvýkonnějších strojích a používat celou škálu prvků, jsou zde však omezení některých kombinací některých nebezpečnějších prvků ve figurách a ve spojování těchto figur. Unlimited – to je dnes již profi kategorie, ve které létají ti nejlepší na světě, zde se lítá již vše bez jakéhokoliv omezení.Po zahajovacím briefingu, kdy se vylosuje startovní pořadí pro první disciplínu, se začne létat první program, což je povinná sestava. Povinná sestava je vyhlášena pro každou kategorii zvlášť a kopíruje úroveň dané kategorie, všichni závodníci v kategorii létají stejnou sestavu a mohou ji od jara trénovat. Další sestavou je volná sestava, tu si kreslí podle příslušných pravidel každý závodník sám a rovněž ji může trénovat. Pak následují již tajné sestavy, které jsou prubířským kamenem akrobata, nemohou se trénovat a mohou být zveřejněny max. 4 hodiny před letem prvního závodníka. Všechny závodníky bude hodnotit sedmičlenný rozhodčovský sbor, v jehož řadách zasednou mimo jiné i bývalí akrobaté zvučných jmen jako Petr Jirmus, Stano Bajzik a Jiří Duras..

@ Jak velikou očekáváte účast pilotů? Existují nějaká omezení – například věku nebo jejich výkonnosti?

Vzhledem k tomu že jde o první akrobatickou soutěž pořádanou v Chotěboř předpokládám účast cca 30 pilotů, překvapením může být účast některých zahraničních pilotů. Věkové omezení neexistuje ani směrem dolu ani nahoru, piloti dle své výkonnosti jsou rozděleni do čtyř kategorií, jak jsme psali výše.

@Budou i tyto závody otevřené pro veřejnost?

Samozřejmě! Soutěží se ve výškách od 100 ma nad zemí až do 1600 m nad zemí v případě kategorie Sportsmen, letadla budou viditelná a i slyšitelná až z Chotěboř. Ale kdo bude chtít nasát tu pravou atmosféru mistrovství může se přijet podívat do prostor Aeroklubu na letiště Počátky, vstupné po dobu soutěže se vybírat nebude !

@ O co vlastně budou akrobatičtí piloti soutěžit?

Tak každý akrobatický pilot chce být mistrem světa nebo alespoň mistrem republiky. V prvé řadě se bude létat o tyto tituly, Pro vítěze budeme mít připraveny broušené poháry. Ale nejen pro tyto hmotné cíle piloti soutěží, akrobatických soutěží je v naší republice do roka tolik, že by se dali spočítat na prstech jedné ruky, každý pilot tedy tuto soutěž využívá jako trénink na mezinárodní mistrovství, tj mistrovství Evropy nebo světa.

@ A vyhodnocení závodů bude průběžné, nebo se uspořádá při nějaké slavnostní události?

Vyhlášení výsledků plánujeme na sobotní podvečer 21.6.2014 v 18,00 hodin, průběžné výsledky budou moci účastníci sledovat na našem webu www.airshowchotebor.cz nebo přímo na letišti .

@ V posledních čtyřech letech proběhly na letišti v Chotěboři úspěšné ročníky leteckých show. Na co se můžeme těšit v letošním roce?

Není jednoduché stále vylepšovat program. Počítáme že se v naší airshow v neděli 22.6.2014 představí novopečení mistři republiky se svými kousky, určitě je přislíbena účast armády s display vystoupením L 159 ALCA, JAS 39 Grippen a možná i C 295 CASA, efektní číslo jistě bude odhoz automobilu z podvěsu pod vrtulníkem Eurocopter, z českého leteckého ráje přiletí P 51 D Mustang, který zde již přistane a Twinbeech C45H. Jelikož se letový program teprve v současné době tvoří, doporučuji sledovat naše webové stránky kde budeme letový program aktuálně zveřejňovat.

@ Bude, při takto nabitém programu, prostor i na tradiční dětský den?

Samozřejmě ! Bude zde jako každý rok spoustu atrakcí pro děti zdarma, letošní rok očekáváme i pořádnou porci zábavy neboť celým dne nás bude provázet bavič a imitátor Zdeněk Izer.

@ Jsou tyto letecké show hitem poslední doby nebo mají na letišti v Chotěboři dlouholetou tradici?

Tradiční dětské dny sahají až do roku 1990, kdy místní Aeroklub začal tyto dny pořádat ve spolupráci s dalšími jinými organizacemi, od roku 2009 jsme začali dětský den doplňovat o letecké ukázky akrobacie, historických letounů atd. Mohu říci, že jsem v roce 2010 v žádném případě netušil do jakých rozměrů tato akce naroste.

@ A samotné létání v Chotěboři, jakou dobu zde Aeroklub působí? A vzpomněl byste si na nějaké zajímavosti z jeho historie?

Za vznikem letiště v Chotěboři se musíme přesunout do roku 1945, kdy parta nadšenců na opuštěném pozemku za zdmi hřbitova provedla první pokusné starty na pořízeném větroni. Na konci 40.let se letiště přesunulo do místa současného působiště,i když původní hangáry vyrostly na opačné straně vzletové a přistávací dráhy, než na které je můžeme najít v dnešní podobě. V roce 1951 vstoupila chotěbořská pobočka sdružení dobrovolného svazu civilního letectví do rukou Svazarmu a díky tomu létání jako branný sport začalo mít v Chotěboři zelenou. Současnou podobu vzletové a přistávací dráhy dostalo letiště až v 70tých letech a společně s dráhou byla svépomocí zbudována i provozní budova a první hangár na místě u obce Počátky, kde letiště stojí do dnes.

@ V prostorách Aeroklubu Chotěboř jsou inovace k vidění i mimo pořádané letecké show, mohl byste nám popsat, co vše se na půdě letiště v posledních letech událo?

Dnes na letišti v Chotěboři, mimo létání pro vlastní potěšení, probíhá výcvik nových zájemců o pilotní licenci a zároveň letiště slouží jako možný prostor pro potřeby integrovaného záchranného systému Na letišti stojí dva hangáry pro umístění letadel, v současné době vrcholí výstavba hangáru třetího a na letní období je naplánována stavba hangáru čtvrtého. V posledních letech byla rovněž významnou výstavba nové kontrolní věže pro dispečery letového provozu, která vznikla na základech provozní budovy a byla vybavena moderními komunikačními a meteorologickými systémy. Společně s rekultivací vzletové a přistávací dráhy, která na letišti proběhla se zvýšila kvalita nabízených služeb pro piloty letounů z různých koutů republiky, ale i mimo ni. Na letišti proběhla i modernizace systému pro uskladnění a distribuci pohonných hmot a samotného zázemí provozní budovy.

@ Řídící věž na letištích vašeho rozměru asi není obvyklá, je to tak? Dává tato stavba Aeroklubu nějaké další možnosti pro budoucí rozvoj?

Díky samotné řídící věži došlo k posílení bezpečnosti při létání v Chotěboři a těžko si dovedu představit, že by bylo možné letecké show tak, jak je pořádáme dnes, bez této věže provozovat. Takže jistě její výstavba významně přispěla k rozvoji právě leteckých show a vzhledem k tomu, že jsme zrekultivovali i vzletovou a přistávací dráhu zvýšila se celková kvalita létání v Chotěboři. Možným směrem, kterým by se díky těmto stavbám mohlo letiště ubírat, je zavedení osvětlení pro noční létání. To je však zatím vzdálená budoucnost…

Děkuji Vám za Váš čas a přeji mnoho úspěchů při pořádání leteckých show i budoucím rozvoji Aeroklubu Chotěboř.
Těšíme se s Vámi na viděnou 19. – 22. Červa 2014 na letišti v Chotěboři!

 

Leteckou show v Chotěboři obohatí Mistrovství ČR v letecké akrobacii letounů

09. dubna 2014

„Letecká akrobacie je snahou o posunutí hranice lidských možností vpřed..“

Letecká show Chotěboř 2014

Tímto mottem ožije třetí červnový týden vzdušný prostor letiště Chotěboř v samotném srdci Vysočiny. V průběhu čtyřech dnů zde proběhne Mistrovství České Republiky v letecké akrobacii motorových letounů, které doplní nedělní letecká show plná vzrušení v oblacích, ale i na zemi, kde zároveň proběhne dětský den plný zábavy, soutěží a atrakcí.

 Celá událost proběhne v termínu 19.-22.června 2014. Čtvrtek bude prvním závodním dnem, během kterého několik desítek pilotů předvede své pilotní umění.

Celé Mistrovství bude poté pokračovat až do sobotního večera, kdy v 18 hodin proběhne slavnostní vyhlášení výsledků. Neděle bude věnována letecké show spojené s dětským dnem i bohatou zábavou a občerstvením pro dospělé.

 V rámci Mistrovství v letecké akrobacii se špičkoví piloti na speciálně upravených letounech utkají o zlatou příčku postupně ve čtyřech kategoriích. Jejich úkolem bude odlétat akrobatické figury v rámci sestavy volné, povinné, ale i tajné a své umění zakončí freestyle vystoupením v oblac

 I nedělní letecká show přinese spoustu nádherných zážitků. Ve vzduchu budou k vidění letouny, které budí rozruch v leteckých kruzích a na významné letecké show, kterou se show na letišti v Chotěboři stala, nemohou chybět.ích. Piloti budou létat rozděleni do čtyřech kategorií podle úrovně náročnosti prováděných akrobatických prvků. Celkem tedy ze soutěže vzejdou čtyři vítězové, v kategoriích Sportsman, Intermediate, Advanced a v kategorii nejvyšší – Unlimited, kde létají nejzkušenější piloti na nejvýkonnějších strojích.

 Návštěvníci budou mít možnost vidět průběh vývoje letectví. Představí se nejstarší letouny z dob první světové války, letouny, které pomáhaly přepsat světové dějiny a sloužily vzdušným silám států z nejrůznějších koutů světa a na pomyslném vrcholu vývoje bude možné spatřit i letouny, které tvoří technicky nejvybavenější prototypy současných armádních stíhaček, akrobatických speciálů a sportovních letounů.

 Událost takovéhoto rozměru by se neobešla bez podpory partnerů, kteří významnou měrou pomáhají rozvoji společnosti okolo nás. Naše poděkování patří Městu Chotěboř, Kraji Vysočina, našemu generálnímu partnerovi společnosti GCE Group, ale i dalším velmi důležitým partnerům, díky kterým se sen aeroklubu v srdci Českomoravské Vrchoviny, o pořádání letecké události dosahující úrovně významných světových leteckých show, stává skutečností.

7.díl seriálu: Dopravní letoun ČSA v Chotěboři!

03. června 2013

Bez názvu (3)Na GCE letecké show v Chotěboři vystoupí v sobotu 22.června exkluzivně i dopravní letoun společnosti České Aerolinie typu ATR 42/72. Vystoupení těchto letounů není na českých leteckých dnech zcela běžné, pojďme si tedy tento letoun i České Aerolinie blíže představit v následujícím dílu našeho seriálu..

Czech_Airlines_90_let_WEB_Full_ComboZákladní oblastí podnikání společnosti České aerolnie je přeprava cestujících na pravidelných linkách. České aerolinie jsou vlajkovým leteckým dopravcem České republiky, působící v oboru od října 1923. Patří tak k pěti nejstarším leteckým společnostem na světě. České aerolinie jsou členy Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA), Asociace evropských leteckých společností (AEA) a aliance SkyTeam. Společnost je od září 2012 součástí skupiny Český aeroholding. České aerolinie jsou držiteli certifikátu systému environmentálního managementu podle standardu ISO 14001, a jako jediná letecká společnost se sídlem v České republice také certifikátu podle požadavků IOSA (IATA Operational Safety Audit) představujících nejpokročilejší bezpečnostní standardy v letecké přepravě.

Letadlový park Českých Aerolinií zahrnuje v současné době celkem 26 letounů tří typů. Pro krátké regionální tratě využívá společnost letouny ATR typu 42 a 72, na střední tratě potom Airbusy série A320 a nově zařadila do flotily i dálkový letoun Airbus A330-300. Právě letadlo ATR42/72 bude návštěvníkem i na GCE letecké show v Chotěboři a proto si jej poďme popsat v následujících řádcích. 

atr42-500-ok-kfo-czech-airlines-csa-csa-ok-praha-ruzyne-prg-lkpr (1)V červenci 1980 uzavřely francouzská společnost Aérospatiale a italská Aeritalia dohodu o společném vývoji nového typu regionálního letadla. Obě společnosti pracovaly na vlastních návrzích již několik let, Aérospitale na letadle s označením AS 35, Aeritalia zase na stroji s názvem AIT-230-204. Oba návrhy si byly značně podobné, a proto nebylo velkým překvapením, když obě společnosti podepsaly dohodu o spolupráci a společném vývoji.

 

Oba návrhy počítaly s dvoumotorovým turbovrtulovým letadlem, poháněným motory Pratt & Whitney Canada PW120 se čtyřmi vrtulovými listy, přistávacím podvozkem namontovaným na trupu a ocasem letadla ve tvaru T (T-tail). Design letadla byl během roku konzultován se 110 leteckými společnostmi, aby byl v listopadu 1981 program vývoje nového letadla oficiálně spuštěn. Letadlu se dostalo označení ATR 42, kde číslovka 42 vyjadřuje kapacitu letadla v základní nabízené verzi.

Výroba letadel byla rozdělena mezi obě společnosti; trup byl vyráběn firmou Aeritalia v Neapoli, křídla pak ve Francii, kde byla prováděna i konečná montáž a zkušební lety. Při výrobě ATR 42 byly použity nejmodernější materiály, zejména kompozity, které značně snižují váhu letadla. Motory jsou namontovány až na konci centrální části křídel, a nikoliv přímo u trupu letadla jako u většiny konkurenčních letadel, což umožnilo snížit hluk v kabině letadla. Podvozek je uschován v aerodynamickém „krytu“ pod trupem letadla. Kokpit stroje byl vybaven moderním elektronickým systémem EFIS společně se čtyřmi CRT přístrojovými displayi.

Airshow v Paříži v roce 1981 byla ideální příležitost poprvé nabídnout nový stroj leteckým společnostem. Během druhé poloviny roku 1981 dokázala společnost ATR vzbudit zájem u 14 společností, které objednaly celkem 56 letadel. Původně nabízené motory PW117 byly záhy nahrazeny výkonnějšími PW120, což ještě zvýšilo zájem aerolinií. Prototyp ATR 42 vzletěl poprvé v srpnu 1984. Verze -100 byla velice brzy nahrazena verzí -200 s vyšší maximální vzletovou hmotností, která však byla rychle vystřídána verzí -300, jež se stala standardní nabízenou variantou.

atr72-212a-f-grpk-czech-airlines-csa-csa-ok-praha-ruzyne-prg-lkprPotřebné certifikace získal ATR 42 na podzim roku 1985. V této době činil počet objednávek zhruba devadesát kusů. První dodávka se uskutečnila v prosinci 1985 společnosti Air Littoral. Na konci roku 1986 již stroj létal v barvách 15 leteckých společností v Evropě, USA a na dálném východě. Současně v této době řada regionálních aerolinií spojila své síly s většími a známějšími společnostmi, takže se ATR 42 začalo objevovat i v barvách renomovaných leteckých společností, jako např. Air France či American Eagle.

 

Jako téměř každé dopravní letadlo, i ATR 42 pokračovalo v dalším vývoji. Výroba původní varianty ATR 42-300 s motory PW-120 byla zastavena v roce 1996. Ve stejném roce byla zastavena i výroba podobného modelu se silnějšími motory PW-121, označovaná ATR 42-320. Naopak, v témže roce došlo k první dodávce varianty ATR 42-400, jež byla poháněna motory PW121A, a která byla vybavena vylepšeným trupem a vrtulemi s šesti listy.

Od roku 1996 je však hlavní dodávanou verzí ATR 42-500, která je vybavená silnějšími motory PW127E a řadou dalších vylepšeních zlepšujících výkon letadla, když například cestovní rychlost letadla byla zvýšena na 565 km/h. Společnost využila zkušeností z vývoje letadla ATR-72 a použity tak byly třeba silnější křídla a přistávací podvozek či vylepšený kokpit. První let verze -500 se uskutečnil v září 1994, prvním zákazníkem pak byla společnost Air Dolomiti. Letadlo ATR-42 je nabízeno i v nákladní variantě, jiná verze s názvem ATR-42 Surveyor je pak využívána zejména jako pobřežní hlídkové letadlo. Celkem bylo zatím dodáno 382 letadel ATR 42, včetně 93 strojů varianty -500.

Po konzultacích s potenciálními zázkazníky bylo oficiální spuštění vývoje nového letadla s označením ATR 72 oznámeno v lednu 1986. Nový stroj byl velice podobný svému menšímu předchůdci; nejvýraznější změnou bylo prodloužení trupu o 4,5 metru, což umožnilo přepravit až 74 cestujících.

Další změnou bylo rozšíření rozpětí křídel o 2,5 metru a zvýšení maximální vzletové hmotnosti na 21,5 tuny. Použity byly silnější motory PW124 a díky použití tzv. Fowlerových klapek má ATR 72 stejnou schopnost provozu na krátkých přistávacích drahách jako jeho předchůdce.

atr42-500-ok-kfo-czech-airlines-csa-csa-ok-praha-ruzyne-prg-lkprPrvní let ATR 72 se uskutečnil v říjnu 1988 a přesně o rok později byla uskutečněna první dodávka finské společnosti KarAir. Konstruktéři společnosti pokračovali v dalším vývoji letadla, jehož výsledkem byla nová verze s označením ATR 72-210A, která získala potřebné certifikace v lednu 1997. Použity byly zdokonalené motory PW127A, vylepšen byl také interiér letadla, k většímu komfortu pasažerů přispělo i snížení vibrací a nadměrného hluku motorů. Kvůli značné podobnosti s novou, vylepšenou variantou menšího ATR 42-500 byla nová verze ATR 72 přejmenována na ATR 72-500.

Již od samého počátku programu hledala firma ATR uplatnění pro své stroje i na dalších trzích. Mezi nabízenými verzemi byly i armádní varianty, verze s nákladními dveřmi umístěnými v zadní části letadla (ATR 52C) či dokonce další prodloužená verze pro osmdesát pasažerů (ATR 82). Varianty 52C a 82 se nedostaly do výroby, armádní verze s označením ATR 72 ASW však dodána byla. Celkem bylo zatím dodáno 395 letadel ATR 72, z nichž 208 kusů připadá na verzi -500.

Více informací o společnosti České Aerolinie si můžete přečíst na následujícím odkazu https://www.airshowchotebor.cz/2013/06/03/ceske-aerolinie/

České Aerolinie využívají letouny ATR42/72 pro střední a krátké tratě. Podívejte se na video z letu tohoto letounu na trase z Prahy do Ostravy a nenechte si ujít jeho vystoupení na GCE letecké show v Chotěboři!

 

České Aerolinie

03. června 2013

Bez názvu (3)

České Aerolinie představí 22.června na GCE letecké show v Chotěboři jedno ze svých dopravních letadel. Přilétnou k nám s dopravním letounem typu ATR42/72. 

ATR je dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun určený pro kratší regionální tratě. Je výrobkem italsko-francouzské společnosti ATR a vyrábí se v Toulouse, kde firma úzce spolupracuje s výrobcem letadel Airbus. Vývoj ATR byl oznámen na Pařížské letecké přehlídce v roce 1985 a výroba začala v lednu 1986.

Mimo stroje ATR42/72 vlastní České Aerolinie i letadla typu Airbus A319/A320/A321 a nově i dálkový letoun Airbus A330-300. Přinášíme Vám zde tiskové prohlášení společnosti České Aerolinie k příležitosti otevření nových dálkových linek s letounem Airbus A330-300.

České aerolinie rozšířily flotilu o první dálkový Airbus A330-300

První dálkový Airbus A330-300 se stal součástí letadlového parku Českých aerolinií. Ponese symbolickou imatrikulaci OK-YBA připomínající Iljušin IL-62, historicky první dálkový letoun ve službách společnosti. Letoun bude od června nasazován zejména na novou pravidelnou linku Českých aerolinií do Soulu, dále na lety do Almaty, Moskvy a Tel Avivu. Společnost v budoucnosti plánuje doplnění flotily o další stroje Airbus A330…

České aerolinie v sobotu odstartují první lety do Soulu a Mnichova

V sobotu 1. června, krátce po poledni odstartuje z Prahy Airbus A330-300 OK-YBA na svůj první obchodní let ve službách Českých aerolinií. Zamíří do Soulu, metropole Jižní Koreje, s novým logem na trupu připomínající letošní 90. výročí založení společnosti. Dálkový Airbus A330-300 bude kromě Soulu dále nasazován na linky Českých aerolinií do Almaty, Moskvy a Tel Avivu, při zvýšené poptávce i na jednotlivé lety do dalších destinací, nově například do Barcelony a Madridu. Tuto sobotu České aerolinie zahájí provoz také na nové lince mezi Prahou a Mnichovem, na které bude společnost nabízet až tři spoje denně…

 

6.díl seriálu: Vzdušné síly Armády ČR

26. května 2013

Bez názvu

Počátky vojenské letecké základny v Čáslavi se datují od 31. srpna 1958, kdy bylo čáslavské letiště kompletně předáno do užívání tehdejšího vojenského letectva. Ale již od března tohoto roku zde působil 22. stíhací letecký pluk, který vystřídal školní letecký pluk, jež zde krátkodobě působil během dokončovacích stavebních prací. Ještě v témže roce došlo k přejmenování na 28. stíhací bombardovací letecký pluk, který se svými zabezpečujícími útvary působil na letišti až do konce roku 1994, kdy bylo stíhací bombardovací letectvo vystřídáno letectvem stíhacím.

V současné době jsou vzdušné síly součástí Armády České republiky. Velitelem Vzdušných sil AČR je brigádní generál Jiří Verner (od 1. března 2009). Mezi hlavní úkoly Vzdušných sil patří zajištění nedotknutelnosti vzdušného prostoru České republiky. Vzdušné síly také poskytují leteckou podporu pozemním silám. V mírovém stavu se podílejí například na činnosti letecké záchranné služby nebo letecké pátrací a záchranné služby.

Do letadlové flotily vzdušných sil České republiky patří široká řada letounů, od dopravního stroje typu Airbus A319 až po cvičné letouny jako například sportovní letoun Zlín Z142. Na naší letecké show předvede Armáda ČR své vystoupení hned s několika typy letounů. Ve 14:00 hodin zahájí letový program nadzvukový stíhací letoun Jas 39 Gripen a později během letecké show se představí i bitevní letoun L-159 Alca společně s bitevním vrtulníkem MI24, který bude k dispozici pro naše návštěvníky i při statické ukázce na zemi. Pojďme se blíže seznámit s našimi hosty…

Bitevní letoun L-159 Alca

121Po zkušenostech s cvičnými proudovými typy L-39 Albatros a L-59 začali v Aeru s vývojem lehkého podzvukového bojového letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft neboli pokročilé lehké bojové letadlo). První prototyp vzlétl 2. srpna 1997. Zanedlouho následovala sériová výroba podle požadavků českého letectva.

Letoun L-159 ALCA je jednomotorový, jednomístný, lehký víceúčelový podzvukový taktický letoun plně vybavený pro bojovou činnost proti vzdušným i pozemním cílům, vyráběný v České republice společností Aero Vodochody. Vybavení a výzbroj letounu umožňuje plnění letových a bojových úkolů ve dne, v noci a za ztížených povětrnostních podmínek. Vzlet a přistání může provádět ze zpevněných i nezpevněných ploch. Hlavním určením letounu je plnění úloh přímé letecké podpory, taktického průzkumu a vzdušného boje na krátkou vzdálenost. Sekundárním určením je plnění výcvikových úloh při přechodu na stíhací letouny a zbraňový výcvik. Letoun je poháněn jedním dvouhřídelovým turbodmychadlovým motorem s výkonem 28,2 kN a je vybaven moderní avionikou, multifunkčními displeji či vícerežimovým radiolokátorem. Pilot sedí na vystřelovacím sedadle, umožňujícím jeho bezpečnou katapultáž již z nulové výšky při nulové rychlosti. Schopnost přežití na bojišti zvyšuje výstražný radiolokační přijímač, výmetnice klamných cílů a pancéřování pilotního prostoru.

Všech 24 v současnosti provozovaných kusů je soustředěno u 212. taktické letky, z čehož čtyři jsou ve dvoumístné cvičné verzi L-159T1 a zbývajících 20 ve verzi jednomístné.

Stíhací letoun Jas 39 Gripen

038Současný vrchol ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR tvoří čtrnáct nadzvukových letounů JAS-39C/D Gripen, které si Česká republika pronajala na deset let od Švédského království. Víceúčelový jednomotorový bojový letoun s deltakřídlem a příďovou vodorovnou řídicí plochou je mimo jiné přizpůsoben pro vzlety a přistání na silnicích. Letoun je schopen nést velký náklad nejrůznějších zbraní pro plnění nejrůznějších bojových úkolů – vzdušný boj, napadání pozemních cílů, napadání námořních cílů, průzkum nebo pokračovací taktický.

První prototyp Gripenu, typu vyráběného společností Saab v Linköpingu, vzlétl 9. prosince 1988. Do řadové služby byl přijat v polovině roku 1993. K pohonu slouží výkonný a úsporný turbodmychadlový motor, jehož maximální tah s přídavným spalováním je 80,54 kN. Letouny jsou vybaveny rovněž teleskopickým nástavcem pro doplňování paliva za letu a novými displeji v pilotním prostoru. K základní charakteristice letounu patří progresivní aerodynamická koncepce v konfiguraci kachna-delta a zároveň lehká konstrukce využívající vyspělých materiálů a propracovaných výrobních metod. Optimální hbitost v bojových situacích zaručuje trojité digitální elektroimpulsní řízení (fly-by-wire). U letounu zaujme propracované uspořádání pilotní kabiny s velkými barevnými multifunkčními displeji a soustavou ovládacích prvků palubních systémů na řídicí páce a páce ovládání motoru.

Všechny letouny JAS-39 Gripen jsou ve výzbroji 211. taktické letky, z toho 12 kusů jednomístných letounů JAS-39C Gripen a dva v dvoumístné verzi JAS-39D Gripen.

Bojový vrtulník Mil MI-24

mi24_1Mil Mi-24 je vojenský transportní – bojový vrtulník určený ke zvýšení mobilnosti oddílů pozemních vojsk a zabezpečení jejich palební podpory na bojišti. Vrtulník se používá v bitevní, výsadkové, transportní a sanitní variantě. Vrtulník se účastnil mnoha konfliktů po celém světě; asi nejvýznamnějším byla sovětská válka v Afghánistánu. V průběhu 60. let sovětská konstrukční kancelář Mil rozpracovala plány několika vrtulníků pro přímou podporu pozemních vojsk. Milovi se podařilo přesvědčit tehdejšího náměstka ministra obrany SSSR Andreje Grečka, aby vytvořil komisi, která by přezkoumala potřebu nových bojových vrtulníků. Navzdory rozdílným názorům nakonec komise 6. květena 1968 vyhlásila soutěž na výrobu nového dvoumotorového vrtulníku k přímé podpoře pozemních vojsk.

Vzdušné síly armády ČR vlastní tento vrtulník v několika variantách. Ve výsadkové varinatě se nákladový prostor vrtulníku využívá pro přepravu 8 výsadkářů s výzbrojí. V transportní variantě je možné převážet 1 500 kg v nákladovém prostoru nebo 2 500 kg na vnějším podvěsu. V sanitní variantě vrtulník umožňuje převážet 4 raněné a jednoho zdravotníka. Ve všech variantách je vrtulník vybaven systémem pohyblivé výzbroje z pohyblivého střeleckého stanoviště vybaveného rotačním kulometem ráže 12,7 mm pro střelbu z přední polosféry.

Světová veřejnost se o existenci tohoto typu dozvěděla v roce 1974, kdy byly v odborné literatuře publikovány jeho první fotografie. Mi-24 se zúčastnily intenzivních bojů o Afghánistán v 80. letech. Afghánské vládě byly proti mudžáhidům stroje dodány v dubnu 1979. Nasazení sovětských vrtulníků bylo zpočátku pro povstalce velmi nepříjemné. Mi-24 brzy získali od svého nepřítele přezdívku „satanův koráb“. Nadvláda vrtulníků měla za následek, že USA dodaly mudžáhidům protiletadlový komplet FIM-92 Stinger. První Hind byl v boji s mudžáhidy ztracen 30. května 1979. V Afghánistánu byly Mi-24 v důsledku větších nadmořských výšek i několika zkušeností z bojů většinou odlehčovány, často i za cenu sníženého pancéřování. Specializovaly se zejména na boj proti pozemním cílům, přepravu pěchoty obvykle zajišťovaly stroje Mi-8.

Později byly nasazeny ruskou stranou během několika válek v Čečensku. Účastnily se i občanské války v Sierra Leone. Během íránsko-irácké války došlo k několika leteckým soubojům iráckých Mi-25 s íránskými vrtulníky AH-1J SuperCobra. Iráčtí piloti si obecně stroje Mi-25 pochvalovali, zejména pro jejich vysokou rychlost, dolet, všestrannost a velkou nosnost.

V současné době vlastní tyto vrtulníky mimo Českou republiku letectva armád bývalé Varšavské smlouvy a dalších 43 států světa.

Nenechte si ujít vystoupení všech těchto strojů v sobotu 22.6.2013 na letišti v Chotěboři!

 

5.díl seriálu: Legendární letoun Aero L-29 Delfín

19. května 2013

Bez názvu

3665 vyrobených sériových letadel, služba ve dvou desítkách letectev, tisíce vyškolených pilotů, účast v několika ozbrojených konfliktech, dosud vysoká obliba mezi soukromými vlastníky. To je stručná bilance proudového cvičného letounu Aero L-29 Delfín, jednoho z největších úspěchů československého leteckého průmyslu.

Historie proudových letadel Aero se začala psát v roce 1955, kdy československé ministerstvo obrany zadalo rámcové takticko-technické požadavky na zcela nový cvičný letoun, který bude schopen zajišťovat kompletní průběh výcviku pilotů tryskových strojů od elementárního až po vyspělý, aby potom pilot mohl přesednout přímo do kokpitu bojového letounu. Zkonstruovat takový stroj určitě nepředstavovalo jednoduchý úkol, protože to fakticky znamenalo spojit řadu protikladných požadavků. Vybavení letadla mělo odpovídat standardu obvyklému u bojových typů, ale zároveň měl být stroj jednoduchý a levný. Měl být snadno ovladatelný a ne příliš citlivý na chyby žáků, ovšem ani to se nesmělo přehánět, aby se v žácích netvořily nevhodné návyky. Požadovala se možnost krátkého startu také z travnatých a jiných neupravených ploch, specifikace zahrnovaly i možnost nést neřízené zbraně, používat odhazovací palivové nádrže apod.

Počátkem roku 1957 byla hotova definitivní koncepce letounu a v následujícím roce začala stavba prototypu. První prototyp XL-29 se vznesl z letiště Kbely 5. dubna 1959 a v jeho kabině seděl Rudolf Duchoň. Málokdo asi tušil, že tím začala nová éra československého leteckého průmyslu, který se díky úspěchu L-29 stal i předmětem velkého zájmu ze zahraničí.

Výsledky všech zkoušek byly velmi dobré, závady se dařilo rychle odstraňovat, a tak se mohla rozběhnout další část, totiž vyhodnocování ze strany vojáků. Navzdory drobným nedostatkům, týkajícím se zejména ovládání a motoru, bylo konstatováno splnění původních požadavků ministerstva. Přišlo doporučení začít vojenské zkoušky a zahájit přípravu výroby první série deseti letounů. Do vedení programu nastoupil talentovaný Jan Vlček. Pod jeho vedením poté proběhla další, z dlouhodobého hlediska ohromně významná část projektu, a to zkoušky v Sovětském svazu. Moskva se totiž rozhodla vyhlásit nečekaně otevřenou soutěž, z níž měl vzejít dodavatel jednotného cvičného letounu pro celou Varšavskou smlouvu. Produkce se rozběhla na konci roku 1961 a zapojily se i Strojírny první pětiletky v Kunovicích, pozdější podnik Let. Roku 1964 obdržel letoun L-29 oficiální obchodní název Delfín. Jako jediný československý stroj dostal i kódový název NATO pro „východní“ techniku, a to Maya.

Celkově bylo do roku 1973 postaveno 3665 sériových strojů, což dělá z L-29 druhý nejmasověji vyráběný proudový cvičný letoun v dějinách. Jako první samozřejmě odebralo Delfíny československé letectvo, ovšem již v roce 1963 byla podepsána smlouva se Sovětským svazem. Mimo to se Delfín rozšířil i do spousty dalších zemí včetně zemí Afriky nebo Jihovýchodní Asie.

pano

Nástupcem L-29 se stal typ L-39 Albatros, jenž byl také vyroben v impozantním počtu – téměř 3000 kusů. V současné době už používá Delfíny jen málo vzdušných sil, konkrétně mj. Mali, ale mnoho letadel se dostalo do rukou soukromých uživatelů, především k „létání pro radost“. První stroje zamířily k privátním vlastníkům již na počátku 90. let a v současnosti létá několik desítek soukromých Delfínů. Platí, že přes dvě třetiny všech ex-vojenských privátních letounů s proudovým pohonem tvoří stroje firmy Aero. Soukromí letci je hodnotí jako velmi výkonné, spolehlivé a v neposlední řadě i esteticky vydařené. Nejvíce jich najdeme v USA, kde Delfíny úplně ovládly kategorii Jet ve slavných leteckých závodech kolem pylonů v Renu.

První privátní Delfín v Česku s registrací OK-ATS létal pro skupinu Czech Jet Team, avšak 10. června 2012 byl bohužel zničen při havárii na Lounsku. Pořád ovšem létá druhý soukromý Delfín s registrací OK-AJW, který je chloubou společnosti Blue Sky Service. Soukromé Delfíny se u nás i za hranicemi často objevují na nejrůznějších leteckých show, kde vždy vzbuzují mimořádný zájem malých i velkých diváků. Také z tohoto důvodu můžeme být na československý letoun L-29 stále právem hrdí.

Jak jsme již zmínili, L-29 Delfín se rozšířil do rukou soukromých majitelů po celém světě, podívejte se na unikátní letové záběry tohoto letounu provozovaného v Rusku..

Na naší letecké show vystoupí Delfín registrace OK-AJW společnosti Blue Sky Service. Na záběry z letu tímto letounem se podívejte na následujícím videu a nenechte si ho ujít v sobotu 22. června na letišti v Chotěboři..

 

4.díl seriálu: Letoun Boeing Stearman & skupina Classic Trainers

12. května 2013

panorama

Letět pro mne znamená pustit se, důvěřovat neviditelné síle. Znamená to nechat oblohu, aby nás přitáhla a provedla zkouškami lásky a poznání.

„Richard Bach, Jonatan Livingston Racek“

Tak zní motto české skupiny historických cvičných letadel Classic Trainers. Tato skupina vznikla proto, aby mohla stále připomínat dobu, která voněla benzinem a spáleným olejem, ve které odvážné ženy a odvážní muži podnikali báječné cesty na létajících strojích a posouvali tak hranice lidského poznání vpřed.

Dnešní generace si potřebuje připomínat hrdinství československých pilotů, našich dědů a pradědů, kteří položili životy za naši svobodu na bojištích druhé světové války. Na letounech, které v současnosti vlastní skupina Classic Trainers a mezi které patří i Boeing Stearman, bylo vycvičeno za druhé světové války tisíce pilotů, mezi nimi i československých.

Skupina Classic Trainers je týmem lidí bez jejichž nadšení by nebylo možné tento kus letecké historie v naší republice provozovat a udržovat v letuschopném stavu.

Letoun Boeing B 75 Stearman, který vystoupí na naší letecké show, je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků. Navržen a poprvé vyroben byl v roce 1933 jako prototyp Model 70 v letecké továrně Stearman Aircraft Company ve americkém městě Wichita za pouhých 65 dní. Původní majitel Lloyd Stearman před začátkem II. světové války prodal svou leteckou továrnu společnosti Boeing Company ze Seattlu, jež poté zvolila pro cvičný dvouplošník tovární označení Boeing model 75.

Boeing Stearman byl používán k základnímu leteckému výcviku v armádě a námořnictvu Spojených států amerických a v mnoha dalších armádách spojenců. Později, v roce 1941, kdy vláda začala podporovat využívání jmen namísto typového označení, bylo letadlu přiděleno označení „Kaydet“ což bylo veřejnosti při odkazech na vojenská letadla mnohem srozumitelnější.

show

Stearman s registrační značkou N43GK S/N 75-8530, který přilétne do Chotěboře, byl vyroben pro námořnictvo Spojených států amerických v roce 1943. Byl používán k základnímu výcviku na základně námořního letectva Corpus Christi v Texasu. V roce 1948 byl prodán vládou Spojených států amerických za 500 USD do soukromých rukou a byla mu přidělena civilní registrační značka N 1330M.

V roce 1952 tento Stearman potkal osud většiny po válce provozovaných letadel tohoto typu. Pro své výtečné letové vlastnosti a ovladatelnost v malých výškách byl Stearman oblíbeným práškovacím letadlem. Letadlo bylo přestavěno na práškovací a přestavba zpět na dvoumístnou verzi byla provedena až v roce 1969.

Později, v roce 1987 prošel Stearman dlouhou renovací, jejímž cílem byla co nejvíce autentická podoba a vybavení, které odpovídají standardu námořní verze z konce roku 1943. Zbarvení letounu odpovídá standardu US NAVY pro cvičná letadla z roku 1944. V roce 1987 byla na žádost nového majitele po renovaci přidělena Stearmanu registrační značka N 43GK. Tato registrační značka zůstala zachována i pro létání na českém nebi.

Stearman létá ve svém novém domově Plzni Líních od července 2010 a vy se na něj můžete těšit v rámci naší letecké show v sobotu 22.6.2013 na letišti v Chotěboři.

Podívejte se na unikátní video Boeingu Stearman ve vzduchu

3.díl seriálu: Jan Adamec & letecká akrobacie

05. května 2013

Bez názvu

Letecká akrobacie je extrémní sport při kterém se piloti vystaveni obrovským silám přetížení snaží v trojrozměrném prostoru při rychlostech leckdy převyšujících 400 km/hod. o přesné pohyby se stroji technicky patřícími k tomu nejlepšímu co člověk v letectví dosud vynalezl. Je to snaha o posunutí hranice lidských možností vpřed s pomocí té nejmodernější techniky. Samozřejmě je s tím spojena velká finanční náročnost tohoto sportu a riziko vyplývající z extrémní zátěže pilotů i strojů. Právě proto je letecká akrobacie celosvětově považována za královnu leteckých sportů a vzhledem k postupujícím možnostem přenosů dat a obrazu i za sport s velkou budoucností.

V naší republice má letecká akrobacie dlouhou a slavnou tradici. Česká republika v minulosti patřila mezi výrobce nejlepších sportovních letadel na světě vůbec. Naše veřejnost je zvyklá vídat špičková akrobatická vystoupení na všech tuzemských leteckých dnech. V poválečné éře získali pro naši vlast tituly absolutních mistrů světa piloti ing. Ladislav Bezák, Ivan Tuček, ing. Petr Jirmus , Martin Stáhalík a Petr Biskup.

Česká reprezentace v letecké akrobacii neztrácí krok se světem a v tomto technicky velmi náročném sportu si nadále upevňuje své historicky dobré pozice. Za posledních patnáct let piloti české reprezentace získali 62 medailí z mistrovství světa a Evropy včetně dvou titulů absolutního mistra světa a zlatého družstva z mistrovství světa a dokázali porazit piloty, kteří mají nesrovnatelně lepší ekonomické podmínky k přípravě. Zásluhou velmi efektivních tréninkových postupů a osobních obětí každého člena reprezentačního týmu Česká republika směle konkuruje velmocím jako jsou USA, Rusko, Francie, Velká Británie a SRN. Výsledky z minulých let potvrzují vysokou úroveň pilotů českého národního týmu a tím i předpoklad zisku dalších medailí v tomto ve všech směrech náročném sportu.

Pilotem, který pravidelně vystupuje na našem leteckém dni a který předvede své akrobatické umění i na letošní show je pilot chotěbořského aeroklubu Jan Adamec..

Jan Adamec se účastní aeroklubového života od svých jedenácti let, již v patnácti letech začal létat na větroních, později si udělal výcvik na motorová letadla a stále si zvyšoval kvalifikace. Zajímavostí je, že na letiště poprvé Jana Adamce přivedl pan Tomáš Holenda, bývalý starosta Havlíčkova Brodu, který patřil k vůdčím osobnostem brodského Občanského fóra a který pro Vás bude letošní leteckou show komentovat!

A jak se vlastně dostal Jan Adamec k akrobatickému létání? Tady je jeho odpověď, kterou na podobnou otázku poskytl v rozhovoru pro chotěbořský deník harry.ichotebor.cz: Musí to být splnění klukovského snu, což v mém případě bylo, a pak to taky byla u mne shoda náhod, protože jsem si původně chtěl udělat jen základní kurs,ale po akrobatických zkouškách jsem se dostal do rukou Zdeňka Poláška, to byl zalétávací pilot Moravanu Otrokovice a jeden z našich velmi dobrých akrobatů, a ten mi navrhl pokračování ve výcviku vysoké pilotáže a byl ochoten ten výcvik se mnou absolvovat. Já jsem se tomu samozřejmě nebránil a šel jsem do toho…

11IMG_1509

053

 

…nyní létá Jan Adamec v týmu reprezentace České republiky v letecké akrobacii a to přímo v nejvyšší kategorii – unlimited a má za sebou spoustu úspěchů, jmenujme úspěchy ze závodů kategorie advanced, kde v roce 2006 získal titul mistra republiky a rok předtím byl třetí na mistrovství Evropy. I tyto úspěchy mu zajistili účast ve zmíněné kategorii unlimited, což je nejvyšší možná soutěžní kategorie, ve které piloti létají na speciálních letounech bez omezení výkonu. Jan Adamec v současnosti létá na letounu Suchoi SU31M. Vývoj tohoto akrobatického speciálu nové generace byl zahájen v roce 1983, během vývoje postupně vyšla na svět typová řada akrobatických speciálů Su-26/29/31. Jako zajímavost lze uvést, že jedním z důvodů pro konstrukci nového stroje byla série katastrof reprezentantů SSSR na letounech Jak-50, při kterých piloti překročili pevnostní násobek letounu. Až do té doby se předpokládalo, že pilot není schopen snášet přetížení větší než +8g. Při závodech v nejvyšších kategoriích ovšem bylo toto přetížení překročeno a tak musel být vyvinut nový letoun, který by tento nápor vydržel. Tak vznikly speciály Suchoi, schopné zvládat přetížení až +18g.

Přijďte si vychutnat akrobatické umění Jana Adamce a dalších pilotů reprezentace České republiky v letecké akrobacii na naši leteckou show, rozhodně to bude stát za to!

..podívejte se na umění reprezentačního týmu v letecké akrobacii a nechte se jím nalákat na naši leteckou show..

Partneři akce

  • https://www.airshowchotebor.cz / Novinky