4.díl seriálu: Letoun Boeing Stearman & skupina Classic Trainers
12. května 2013
Letět pro mne znamená pustit se, důvěřovat neviditelné síle. Znamená to nechat oblohu, aby nás přitáhla a provedla zkouškami lásky a poznání.
„Richard Bach, Jonatan Livingston Racek“
Tak zní motto české skupiny historických cvičných letadel Classic Trainers. Tato skupina vznikla proto, aby mohla stále připomínat dobu, která voněla benzinem a spáleným olejem, ve které odvážné ženy a odvážní muži podnikali báječné cesty na létajících strojích a posouvali tak hranice lidského poznání vpřed.
Dnešní generace si potřebuje připomínat hrdinství československých pilotů, našich dědů a pradědů, kteří položili životy za naši svobodu na bojištích druhé světové války. Na letounech, které v současnosti vlastní skupina Classic Trainers a mezi které patří i Boeing Stearman, bylo vycvičeno za druhé světové války tisíce pilotů, mezi nimi i československých.
Skupina Classic Trainers je týmem lidí bez jejichž nadšení by nebylo možné tento kus letecké historie v naší republice provozovat a udržovat v letuschopném stavu.
Letoun Boeing B 75 Stearman, který vystoupí na naší letecké show, je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků. Navržen a poprvé vyroben byl v roce 1933 jako prototyp Model 70 v letecké továrně Stearman Aircraft Company ve americkém městě Wichita za pouhých 65 dní. Původní majitel Lloyd Stearman před začátkem II. světové války prodal svou leteckou továrnu společnosti Boeing Company ze Seattlu, jež poté zvolila pro cvičný dvouplošník tovární označení Boeing model 75.
Boeing Stearman byl používán k základnímu leteckému výcviku v armádě a námořnictvu Spojených států amerických a v mnoha dalších armádách spojenců. Později, v roce 1941, kdy vláda začala podporovat využívání jmen namísto typového označení, bylo letadlu přiděleno označení „Kaydet“ což bylo veřejnosti při odkazech na vojenská letadla mnohem srozumitelnější.
Stearman s registrační značkou N43GK S/N 75-8530, který přilétne do Chotěboře, byl vyroben pro námořnictvo Spojených států amerických v roce 1943. Byl používán k základnímu výcviku na základně námořního letectva Corpus Christi v Texasu. V roce 1948 byl prodán vládou Spojených států amerických za 500 USD do soukromých rukou a byla mu přidělena civilní registrační značka N 1330M.
V roce 1952 tento Stearman potkal osud většiny po válce provozovaných letadel tohoto typu. Pro své výtečné letové vlastnosti a ovladatelnost v malých výškách byl Stearman oblíbeným práškovacím letadlem. Letadlo bylo přestavěno na práškovací a přestavba zpět na dvoumístnou verzi byla provedena až v roce 1969.
Později, v roce 1987 prošel Stearman dlouhou renovací, jejímž cílem byla co nejvíce autentická podoba a vybavení, které odpovídají standardu námořní verze z konce roku 1943. Zbarvení letounu odpovídá standardu US NAVY pro cvičná letadla z roku 1944. V roce 1987 byla na žádost nového majitele po renovaci přidělena Stearmanu registrační značka N 43GK. Tato registrační značka zůstala zachována i pro létání na českém nebi.
Stearman létá ve svém novém domově Plzni Líních od července 2010 a vy se na něj můžete těšit v rámci naší letecké show v sobotu 22.6.2013 na letišti v Chotěboři.