Dětský den a letecká show Chotěboř
sobota 16. června 2012
Letiště Chotěboř Počátky

2.díl seriálu: Letoun T6-Harvard a piloti RAF Imrich Gablech a Emil Boček

28. dubna 2013

Prototyp letounu North American T-6 Texan byl zalétán v dubnu 1935 a v průběhu 2. světové války se stal nejpoužívanějším spojeneckým strojem určeným pro pilotní výcvik. K jeho rozšíření do více než 30 zemí světa však přispěly především lokální konflikty, v nichž byl často nasazován k podpoře pozemních vojsk. Poté, co se letoun stal cvičným strojem pro primární výcvik u amerického letectva, byl přijat i u amerického námořnictva a námořní pěchoty. Ačkoliv letectvo vyřadilo letoun z primárního výcviku pilotů již na počátku 60. let 20. století, byl i nadále omezeně používán pro trénink posádek speciálních operací a pro základní výcvik pilotů cizích armád. V námořnictvu byl T-6 Harvard používán až do počátku 80. let 20. století.

Letoun s registrační značkou 7696, který přilétne na naši leteckou show byl vyroben v roce 1943 v americkém Dallasu a byl přidělen vzdušným silám americké armády, kde v následujících letech sloužil k výcviku nových pilotů USAAF v Texasu.

1.5.1950 byl převzat od armády zpět výrobcem, který jej po úpravách v roce 1953 prodal do Jihoafrické Republiky. Dalších několik let je zatím obestřeno tajemstvím, není jasné, zda byl uskladněn či sloužil k výcviku. Další jasné známky o osudu Harvardu jsou z letové dokumentace SAAF (Vzdušných sil Jihoafrické Republiky) až z konce sedmdesátých let, od kdy létal v SAAF bez přestávky až do poloviny devadesátých let, kdy byl vyřazen a prodán civilnímu zájemci v USA.

Po vyřazení od Jihoafrického letectva zůstal složen v transportní bedně a následných deset let byl uskladněn v USA. Poté jej zakoupila dvojice vlastníků z jihozápadu USA, nechala jej složit a uvést do provozu při zachování maxima původních dílů. Z důvodu ztráty zdravotní kvalifikace jednoho z vlastníků byl nabídnut k prodeji. Později byl odkoupen skupinou nadšenců z ČR. Původní vlastník jej přeletěl po trati Montrose, CO – Rockford, IL, kde byl rozebrán do kontejneru, převezen po zemi do Montrealu, naložen na loď, poté přeplul do Hamburku, následně byl převezen po silnici do Hungriger Wolfu, kde byl opětovně smontován, zalétnut a pak přelétnut přes celé Německo do svého nového domova v Plzni Líních.

Na tomto typu letounu bylo vycvičeno tisíce spojeneckých letců, mezi nimi i stovky čechoslováků, kteří pak sloužili v řadách Britského královského letectva – RAF. Dva z posledních pěti žijících pilotů, kteří za druhé světové války měli možnost létat na tomto typu letounu navštíví i náš letecký den, ve věku 98 let k nám přijede pan Imrich Gablech a ve věku 90 let pan Emil Boček.

Letoun T6-Harvard, na kterém oba pánové absolvovali svůj základní výcvik u RAF, je provozován českou společností historických cvičných letadel Classic Trainers, více o této společnosti naleznete na odkazu http://www.classictrainers.cz/cs/

Emil Boček

Emil Boček se narodil v roce 1923 v Brně – Tuřanech. Mnichov a následnou okupaci vnímal sedmnáctiletý Emil jako nepřijatelnou zradu. Rozhodl se proto na konci roku 1939 tajně odejít z domu. Balkánskou cestou se dostal až do Bejrútu. Jako vojín pěšího pluku se účastnil ústupových bojů ve Francii v létě 1940. V září téhož roku byl již v Británii, kde se přihlásil k letectvu. Nejdříve sloužil jako mechanik u stíhacích strojů, v říjnu 1942 byl přijat do pilotního výcviku, a mohl se tak stát jedním z nejmladších československých stíhacích pilotů, kteří měli za sebou operační lety během druhé světové války.

Byl přijat do RAF, sloužil jako mechanik u 312. stíhací perutě. Od října 1942 byl v pilotním výcviku, o rok později odešel na výcvik do Kanady. Od října 1944 sloužil jako pilot-stíhač u československé 310. stíhací perutě. Účastnil se celkem 26 operačních letů.

Přečtěte si také reportáž České televize o panu Emilu Bočkovi, nazvanou Šestý smysl Vám řekne, když nemáte letět. Naleznete ji na tomto odkazu http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/extra/216539-stihaci-pilot-emil-bocek-sesty-smysl-vam-rekne-kdyz-nemate-letet/

Imrich Gablech

Plk. Imrich Gablech se narodil 4. listopadu 1915 ve slovenském Hrachovišti. Tam také navštěvoval obecnou školu. Když se v roce 1936 v novinách dočetl, že se chystá v rámci akce 1000 nových pilotů republice nábor, neváhal a přihlásil se. Tatínek ho sice zrazoval, že se zabije, Imrich řekl, že když bůh dá, tak vše dopadne dobře. Dne 1. října nastoupil vojenskou základní službu v Píšťanech a následně byl převelen na leteckou a poddůstojnickou školu do Chebu. Od ledna 1937 působil na pilotní škole v Prostějově. Po dokončení školy byl zařazen k cvičné letce a následně k polní letce působící nedaleko Bratislavy ve Vajnorech a následně i v Žilině.

Po okupaci a vzniku Slovenského štátu se mu v létě 1939 se mu podařilo ze Slovenska – Slovenského štátu uletět do Polska, kde se zúčastnil prvních bojů II. světové války. Po napadení Polska Sovětským Svazem upadl do ruského zajetí, kde byl uvězněn do gulagu. Do Anglie se dostal až v říjnu 1941. Z ruského gulagu měl natolik podlomené zdraví, že již nemohl u RAF bojově létat a proto byl zařazen jako flying controller – dnes bychom řekli na řízení letového provozu. Po válce byl perzekuován komunistickým režimem.

Je držitelem řady vyznamenání a ocenění. 28. 10. 2009 obdržel z rukou prezidenta republiky Václava Klause Řád bílého lva. Jeho osobnost lze charakterizovat jako ryzího vlastence, člověka nanejvýš přímého a čestného, člověka s obrovským společenským rozhledem a entuziasmem a jako břitkého kritika společenských nespravedlností a jako neochvějného bojovníka za pravdu a spravedlnost.

O panu Imrichu Gablechovi si můžete prohlédnout video z cyklu Neznámí hrdinové nazvané Ničeho jsem se nebál http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10204458965-neznami-hrdinove/211452801390014-neznami-hrdinove-pohnute-osudy/


 

1. díl seriálu: Martin Šonka

22. dubna 2013

Martin Šonka se narodil 26. března 1978 ve Dvoře Králové nad Labem svým rodičům Josefovi a Jaroslavě jako druhorozený syn. Ve Dvoře Králové nad Labem vyrůstal do svých 2 let, kdy se přestěhoval na jih Čech do Sezimova Ústí. Zde již prožil celé své mládí.

V letech 1984 až 1992 navštěvoval II. ZŠ v Sezimově Ústí. V té době se také začal věnovat sportovní gymnastice a ve volných chvílích leteckému modelářství.

Po základní škole začal studovat Střední průmyslovou školu strojnickou v Táboře. Po úspěšných pokusech v roce 1996 složil maturitní zkoušku. Již před koncem absolvování střední školy se zajímal o vše, co létá. Rád si prohlížel knihy o letectví, a také rád naslouchal nadšenému vyprávění svého otce o letadlech. V 17 letech Martin vysypal pokladničku a za našetřených 500,-Kč se poprvé proletěl v motorovém kluzáku Vivat nad Táborem. Tak začala láska na celý život. Již po přistání chtěl začít s výcvikem v aeroklubu Tábor, ale protože teoretická příprava přes celou zimu se mu zdála příliš dlouhá, začal alespoň se seskoky s padákem. Přes zimu se věnoval teoretickému výcviku a již následující léto sám létal na kluzácích. O dva roky později začal létat i na motorových letounech.

Po střední škole byl Martin rozhodnut plně se věnovat létání, a tak skloubit práci i koníček v jedno. Martin nastoupil v roce 1997 na Vojenskou akademii obor pilot bojového letounu do Brna, kde v roce 2001 složil bakalářskou zkoušku a byl zase o jeden krůček blíže ke svému snu o létání. V letech 2001 až 2005 studuje univerzitu v Pardubicích obor Management, marketing a logistika v dopravě. V tomto samém období začíná se závoděním. V roce 2001 létá akrobacii na kluzácích a v roce 2003 začíná i s akrobacií na motorových letounech. V roce 2004 se hlásí první úspěchy, mistr republiky na kluzácích i na motorových letounech. Po těchto událostech přišla nabídka – stát se členem českého reprezentačního týmu. Tehdy ještě Martin ani netušil, že tyto jeho drobné kroky ho dovedou až před bránu Red Bull Air Race.

Od roku 2000 do roku 2002 je pilotem na Školní základně v Pardubicích, jeden rok létá na Z-142 a druhý na L-29 Delfín. Poté následují 4 roky na 32./22. Základně letectva v Náměšti nad Oslavou se strojem L-39 Albatros a od roku 2006 dodnes 21. Základna taktického letectva v Čáslavi. Zde pilotuje letoun L-159 Alca a v roce 2009 se stává display pilotem téhož letounu. Celkový nálet v armádě dnes Martin počítá na cca 1000 hodin. Několikrát se zúčastnil mistrovství republiky v leteckém pětiboji (plavání, střelba, šerm, běh, basketbal) a dvakrát se mistrovství světa a několika dalších mezinárodních závodů.

V roce 2007 se poprvé setkává s lidmi od Red Bull Air Race a začíná jeho vlastní boj, který končí v říjnu 2009 získáním Superlicence a v prosinci téhož roku přijetím mezi členy elitní skupiny 15 top pilotů světa. Píše se rok 2010 a Martin Šonka, obyčejný kluk z malého města na jihu Čech, který si v 17 splnil svůj první sen, proletět se, se připravuje na svou první světovou sérii Red Bull Air Race.

Světová série Red Bull Air Race patří mezi nejznámější motoristický závod s patnácti nejlepšími piloty světa, který v sobě kombinuje rychlost, přesnost a dovednost. Piloti zde létají na nejrychlejších, nejobratnějších a nejlehčích akrobatických letounech rychlostí až 370 km/h mezi tzv. pylony a musí vydržet přetížení až 12 G.

V roce 2011 ovšem byla tato slavná soutěž přerušena, jako oficiální důvod bylo uvedeno, že přerušení závodů Red Bull Air Race využije pořádající společnost k technologickým vylepšením, které by dále ještě zvýšili již tak vysokou úroveň bezpečnosti.

V současnosti je Martin Šonka členem reprezentace České republiky v letecké akrobacii v kategorii unlimited a vojenský pilot letounu Jas-39 Gripen. V reprezentačním týmu ČR létá na letounu Extra 300 SR, na kterém předvede své akrobatické umění i na naší letecké show!

 

Podívejte se na pilotní umění Martina Šonky na následujícím odkazu: http://vimeo.com/49927432

Portrét Martina Šonky si můžete prohlédnout i v reportáži S hlavou v oblacích na stránkách České televize: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10137574375-red-bull-air-race/21047129665/

Nebo navštivte oficiální stránky Martina Šonky: http://www.martin-sonka.cz/


Slavnostní přestřižení pásky modernizované vzletové a přistávací dráhy v Chotěboři

14. dubna 2013

21.Srpna 2012 proběhlo na půdě Aeroklubu Chotěboř slavnostní otevření nové vzletové a přistávací dráhy.

Veřejné vnitrostátní letiště Chotěboř. Tak se správně jmenuje letiště, které provozuje občanské sdružení Aeroklub Chotěboř. Sídlí v Počátkách u Chotěboře, ale zažitý název je letiště Dobkov, podle původního sídla, kdy byla původní budova a hangár Aeroklubu na opačné straně letiště, u obce Dobkov.

Novodobá historie letiště Chotěboř se datuje od roku 1945, kdy se po válce sešla parta nadšenců, kteří si obstarali první kluzák a na pozemcích za dnešním chotěbořským hřbitovem prováděli první pokusné starty. Za pomoci továrníka Eckharta byly získány pozemky za dobkovským lihovarem, kam se přesunula později letová činnost. Po ustanovení dobrovolného svazu civilního letectví – DOSLET, se chotěbořští piloti stali jeho součástí a koncem 40.tých let byl vybudován dřevěný hangár na kraji lesa u Dobkova.

V roce 1951, se vznikem Svazarmu, byla chotěbořská pobočka DOSLETu zařazena do Svazarmu a létání jako branný sport začalo mít zelenou. Postupně začalo být letiště u Dobkova malé a za pomoci Svazarmu došlo k jeho rozšíření do dnešní podoby. V padesátých letech se sídlo dnešního chotěbořského aeroklubu stěhuje do současných prostor u Počátek. Současně s tím začala zlatá éra sportovního létání na chotěbořsku, podporovaná Svazarmem, městem Chotěboř a tehdejšími Chotěbořskými strojírnami.

Současnou podobu vzletové a přistávácí dráhy dostalo letiště v 70tých letech. Svépomocí aeroklub postupně postavil dnešní hlavní hangár, dílnu, garáže, podzemní nádrž PH a nynější provozní budovu.

Tolik historie.

Dnes Aeroklub Chotěboř a jeho členové kromě létání pro své vlastní potěšení, zajišťuje i výcvik nových zájemců o pilotní licenci. Hlavně ale zajišťuje provozuschopnost veřejného vnitrostátního letiště a a organizuje pravidelný Dětský den a leteckou show, která se v posledních třech letech stala jedním z největších a nejúspěšnějších leteckých dnů v ČR.

Během posledních tří let Aeroklub Chotěboř vybudoval svépomocí několik zpevněných ploch, jeho členové se složili na odkup soukromého hangáru, bez kterého by byl dnešní rozvoj Aeroklubu neuskutečnitelný. V loňském roce postavil svépomocí řídící věž, která je dnes dominantou letiště a bez které by byla existence veřejného letiště ohrožena.

V letošním roce byl právem Aeroklub Chotěboř oceněn radou města Chotěboř jako nejlepší spolková organizace města za rok 2011.

V letošním roce AK Chotěboř, jako první z veřejných letišť na Vysočině, splnil podmínky grantu kraje Vysočina, a za přispění města Chotěboř zrekultivoval zastaralou vzletovou a přistávací dráhu pro potřeby integrovaného záchranného systému, vybudoval zpevněné plochy pro stání vozidel IZS. Vybudované investice na letišti zvýší bezpečnost leteckého provozu, umožní širší využití letounů a vrtulníků pracujících v integrovaném záchraném systému. Díky nové kvalitě povrchu vzletové a přistávací dráhy zkrátí vzletové vzdálenosti letounů a tím i sníží hlučnost, kterou jsou v některých případech zatíženy okolní obce.

 

Podívejte se i na video ze slavnostního otevření dráhy na tomto odkazu http://www.youtube.com/watch?v=il4F4LtXkfc

Ohlédnutí za leteckou show 2012

14. dubna 2013

Ročník 2012 přinesl do Chotěboře spoustu úžasných novinek. Na letišti v Chotěboři se podařilo představit jakýsi průřez historií celého letectví. Od historického letounu Avia BH-5, který stál u zrodů letectví, když v roce 1923 vyhrál závod o cenu belgického krále, až po nejmodernější vojenské stíhačky a akrobatické speciály. Program byl opravdu nabitý, jak ten letecký, tak i dopolední program pro děti a večerní hudební vystoupení, za což patří obrovský dík i všem naším učinkujícím.

V rámci leteckého programu došlo vůbec poprvé v historii k přistání proudového letounu na půdě chotěbořského letiště, když zde v 10.30 přistál letoun L-29 Delfín. Tento letoun dostal exkluzivní povolení, aby mohl vystoupit přímo na našem leteckém dni a jeho představení rozhodně patřilo k těm nejlepším. Další velikou novinkou byl přílet letounu Sikorsky S38. Jedná se o obojživelný letoun, který je schopen přistání na souši i na vodě a jeho majitel Tom Schrade s ním severní cestou ze Spojených států Amerických přes území Grónska přilétl do Evropy, aby zde mohl vystupovat na prestižních leteckých dnech a tak je nám obrovskou ctí, že právě on se se svým letounem předvedl na našem leteckém dni.

Velice krásná byla i akrobatická vystoupení. Se svými čtyřmi Zlíny Z226 vystoupila akrobatická skupina Follow Me, jejich představení patřilo k těm nejkrásnějším, která jsme mohli během celého odpoledne vidět. Na našem letišti vystoupil i akrobatický speciál SU-31, který používají piloti české akrobatické reprezentace při soutěžích v té nejvyšší kategorii po celém světě.

Na závěr leteckého programu čekalo na příznivce letectví velice příjemné překvapení v podobě letounu Supermarine Spitfire a jeho pilota Stephena Steada. Jedná se o britský jednomístný stíhací letoun sloužící v RAF během druhé světové války. Bylo to opravdu velice nečekané představení, které celý náš letecký program nádherně zakončilo.

 

Fotografie z letecké show 2012 naleznete na  http://airfoto.jencik.net/foto89.php

Z ročníku 2012 pro Vás máme video

A vznikl i dvouhodinový film

 

Letecký den 2012

06. prosince 2011

Již nyní pro Vás připravujeme další letecký den, tentokrát plánovaný na 16.6.2012!!

Toto datum si určitě poznačte v kalendáři, protože opět slibuje nabitý program plný dechberoucích představení. Více informací pro Vás brzy zveřejníme..

Flying Bulls Aerobatics Team

27. května 2011

„Dobýt nebe a pozorovat naši zemi ze zcela jiné perspektivy“ – tento sen je původem a výchozim bodem historie Flying Bulls Aerobatics Team. To je skupina čtyřech pilotů – Radky Machové, Jiřího Sallera, Jiřího Vepřeka a Miroslava Krejčího. Jejich dechberoucí letecké umění budeme moci vidět při zahájení letecké show ve dvě hodiny odpoledne a rozhodně by si ho nikdo neměl nechat ujít.Tito mistři akrobacie sami o sobě píší: „Maximální disciplína, koncentrace, důvěra a schopnost týmové práce jsou základní předpoklady úspěchu skupiny Flying Bulls Aerobatics Team.“

Čtyři piloti splynou při svých leteckých vystoupeních v jeden celek a ohromí tím každého diváka.

Vystoupení takovýchto špiček letecké akrobacie nemá v Chotěboři a okolí obdoby. Tito piloti předvádí ve čtveřici letadel své vystoupení v semknuté skupině, při které různě krouží okolo sebe a dokáží divákovi připravit nezapomenutelný zážitek.

 
Další zajímavé články nejen o letectví můžete nalézt na http://planetacestovani.cz

Armádní stíhačky

18. května 2011

Díky členům Armády ČR z vojenského letiště Čáslav budeme moci během leteckého dne spatřit na obloze armádní stíhačky JAS39 Gripen a L159 Alca. Piloti těchto stíhaček, kteří předvádějí své letecké umění na leteckých dnech, patří k nejlepším bojovým pilotům nejenom České Republiky, ale i celého světa. Čeští armádní piloti obdrželi různá ocenění i na těch nejvyšších příčkách na nejprestižnějších světových setkáních vojenských pilotů. A my v Chotěboři budeme mít tu čest v rámci odpoledního leteckého programu shlédnout jejich vystoupení.

Partneři akce

  • https://www.airshowchotebor.cz / Novinky