5.díl seriálu: Legendární letoun Aero L-29 Delfín

19. května 2013

Bez názvu

3665 vyrobených sériových letadel, služba ve dvou desítkách letectev, tisíce vyškolených pilotů, účast v několika ozbrojených konfliktech, dosud vysoká obliba mezi soukromými vlastníky. To je stručná bilance proudového cvičného letounu Aero L-29 Delfín, jednoho z největších úspěchů československého leteckého průmyslu.

Historie proudových letadel Aero se začala psát v roce 1955, kdy československé ministerstvo obrany zadalo rámcové takticko-technické požadavky na zcela nový cvičný letoun, který bude schopen zajišťovat kompletní průběh výcviku pilotů tryskových strojů od elementárního až po vyspělý, aby potom pilot mohl přesednout přímo do kokpitu bojového letounu. Zkonstruovat takový stroj určitě nepředstavovalo jednoduchý úkol, protože to fakticky znamenalo spojit řadu protikladných požadavků. Vybavení letadla mělo odpovídat standardu obvyklému u bojových typů, ale zároveň měl být stroj jednoduchý a levný. Měl být snadno ovladatelný a ne příliš citlivý na chyby žáků, ovšem ani to se nesmělo přehánět, aby se v žácích netvořily nevhodné návyky. Požadovala se možnost krátkého startu také z travnatých a jiných neupravených ploch, specifikace zahrnovaly i možnost nést neřízené zbraně, používat odhazovací palivové nádrže apod.

Počátkem roku 1957 byla hotova definitivní koncepce letounu a v následujícím roce začala stavba prototypu. První prototyp XL-29 se vznesl z letiště Kbely 5. dubna 1959 a v jeho kabině seděl Rudolf Duchoň. Málokdo asi tušil, že tím začala nová éra československého leteckého průmyslu, který se díky úspěchu L-29 stal i předmětem velkého zájmu ze zahraničí.

Výsledky všech zkoušek byly velmi dobré, závady se dařilo rychle odstraňovat, a tak se mohla rozběhnout další část, totiž vyhodnocování ze strany vojáků. Navzdory drobným nedostatkům, týkajícím se zejména ovládání a motoru, bylo konstatováno splnění původních požadavků ministerstva. Přišlo doporučení začít vojenské zkoušky a zahájit přípravu výroby první série deseti letounů. Do vedení programu nastoupil talentovaný Jan Vlček. Pod jeho vedením poté proběhla další, z dlouhodobého hlediska ohromně významná část projektu, a to zkoušky v Sovětském svazu. Moskva se totiž rozhodla vyhlásit nečekaně otevřenou soutěž, z níž měl vzejít dodavatel jednotného cvičného letounu pro celou Varšavskou smlouvu. Produkce se rozběhla na konci roku 1961 a zapojily se i Strojírny první pětiletky v Kunovicích, pozdější podnik Let. Roku 1964 obdržel letoun L-29 oficiální obchodní název Delfín. Jako jediný československý stroj dostal i kódový název NATO pro „východní“ techniku, a to Maya.

Celkově bylo do roku 1973 postaveno 3665 sériových strojů, což dělá z L-29 druhý nejmasověji vyráběný proudový cvičný letoun v dějinách. Jako první samozřejmě odebralo Delfíny československé letectvo, ovšem již v roce 1963 byla podepsána smlouva se Sovětským svazem. Mimo to se Delfín rozšířil i do spousty dalších zemí včetně zemí Afriky nebo Jihovýchodní Asie.

pano

Nástupcem L-29 se stal typ L-39 Albatros, jenž byl také vyroben v impozantním počtu – téměř 3000 kusů. V současné době už používá Delfíny jen málo vzdušných sil, konkrétně mj. Mali, ale mnoho letadel se dostalo do rukou soukromých uživatelů, především k „létání pro radost“. První stroje zamířily k privátním vlastníkům již na počátku 90. let a v současnosti létá několik desítek soukromých Delfínů. Platí, že přes dvě třetiny všech ex-vojenských privátních letounů s proudovým pohonem tvoří stroje firmy Aero. Soukromí letci je hodnotí jako velmi výkonné, spolehlivé a v neposlední řadě i esteticky vydařené. Nejvíce jich najdeme v USA, kde Delfíny úplně ovládly kategorii Jet ve slavných leteckých závodech kolem pylonů v Renu.

První privátní Delfín v Česku s registrací OK-ATS létal pro skupinu Czech Jet Team, avšak 10. června 2012 byl bohužel zničen při havárii na Lounsku. Pořád ovšem létá druhý soukromý Delfín s registrací OK-AJW, který je chloubou společnosti Blue Sky Service. Soukromé Delfíny se u nás i za hranicemi často objevují na nejrůznějších leteckých show, kde vždy vzbuzují mimořádný zájem malých i velkých diváků. Také z tohoto důvodu můžeme být na československý letoun L-29 stále právem hrdí.

Jak jsme již zmínili, L-29 Delfín se rozšířil do rukou soukromých majitelů po celém světě, podívejte se na unikátní letové záběry tohoto letounu provozovaného v Rusku..

Na naší letecké show vystoupí Delfín registrace OK-AJW společnosti Blue Sky Service. Na záběry z letu tímto letounem se podívejte na následujícím videu a nenechte si ho ujít v sobotu 22. června na letišti v Chotěboři..

 

Partneři akce

http://www.airshowchotebor.cz / 5.díl seriálu: Legendární letoun Aero L-29 Delfín