Akrobatický pilot Martin Šonka: Když jsem byl malý, chtěl jsem být válečný hrdina

30. března 2017

Když se řekne Martin Šonka (39), znalci budou vědět, že je to nedávný vítěz prvního závodu Světového poháru v Red Bull Air Race v akrobatickém létání. Jiní si ale zase vybaví sympatického pilota, jenž se pravidelně účastní akcí v Počátkách u Chotěboře, je přátelský a rád hovoří s lidmi.

A právě Martin Šonka byl nedávným hostem v Kavárně Chotěboř. Jeho přítomnost naznačovala, že se bude mluvit například i o mistrovství Evropy v akrobatickém létání, které se uskuteční na letišti v Počátkách 5. až 13. srpna.

Nejlepší český pilot pečlivě vysvětloval, co všechno musí akrobatický letec absolvovat. Foto: Miloš Novák

„Je to skvělá zpráva, že se evropský šampionát bude konat právě tady. Do Chotěboře se vždy rád vracím, je tady výborná atmosféra a perfektní organizace. Rád se znovu setkám s kluky, v průběhu roku není moc času pohovořit“, podotkl Martin Šonka. Nebude ho však mrzet, že jako reprezentant v kategorii Unlimited se ME nebude moci zúčastnit, jelikož závodit se bude v kategorii Advanced?

„Já se právě těším na to, že si soutěž vychutnám pouze jako řadový účastník. Dám si párek a pivo a budu fandit našim“, směje se. Diváci však o nic nepřijdou, umění Martina Šonky budou mít možnost ocenit na republikovém šampionátu, jež se uskuteční 14. až 17. června na tom samém místě. „A nevynechám ani tradiční Airshow v rámci dětského dne. Mám vymyšlené nějaké nové prvky, otázkou je, jestli půjdou zrealizovat“, prozradil sympatický pilot, kterého letadla provázejí už od dětství.

„Jako malý jsem slepoval letadýlka. Kromě toho táta měl spoustu knih a fotek o pilotech druhé světové války. Často jsem si je četl a snil o tom, že až vyrostu, budu jako oni“, vzpomíná. Přitom ale na leteckou kariéru to zpočátku vůbec nevypadalo, o akrobacii nemluvě. „Když jsem byl dítě, všude jsem zvracel, v autě, v MHD, ve vlaku. Naštěstí mě to asi v deseti letech přešlo“, svěřil se se smíchem.

Před závody drží dietu
Málokdo ví, že Martin Šonka je nejvyšším pilotem v Red Bull Air Race a že si musí před závody dávat pozor na to, co jí. „Musíme mít určitou váhu, kterou nesmíme překročit. Ostatní piloti si většinou do letadla něco přidávají, aby byli na svém. Já potřebuji hubnout“, usmívá se. Oblíbenou svíčkovou nebo kuře s hranolky si tedy musí před soutěží odpustit.

Martin Šonka působil několik let jako bojový pilot Armády České republiky. Po roce 2007 však přišel zlom. „Na mistrovství světa ve Španělsku za mnou přišel člověk, že hledá talenty do Red Bull Air Race. Bylo to těžké rozhodování, protože ve finále vlastně nevíte, jestli vám to bude vyhovovat. Létá se nízko nad zemí, rychlost máte 370 kilometrů v hodině. Je tam velmi velké přetížení – 12 G – i když trvá jen malou chvíli. Ale nikdy se mi nestalo, že bych například omdlel“, vysvětluje. O horké chvilky však přesto není nouze. „Jednou mi chcípl motor sto metrů nad zemí, a to není zrovna situace, kterou bych chtěl opakovat. Ale dostal jsem se z toho“, říká teď už s úsměvem. Další logický dotaz tedy směroval na přítelkyni Olgu, která Martina do Kavárny doprovázela. Nebojí se o něj někdy? „Ne, protože vím, že on to fakt umí“, odpověděla přesvědčivě.

Do Kavárny Chotěboř doprovázela Martina jeho přítelkyně Olga, která se dobře bavila. Mimo jiné například prozradilo i to, kde se seznámili: na spartakiádě. Foto: Miloš Novák

Psycholog je fajn
Zdá se, že v letecké akrobacii už není co vymýšlet. Každý tedy hledá alespoň drobnost, jak si svůj letoun vylepšit. „Špionáž funguje i tady. Když přijdeme s něčím novým, každý kolem nás chodí na záchod a najednou mám spoustu kamarádů. Tak to prostě je. Pokud bude mít někdo růžové letadlo a vyhraje s ním, na dalším závodu už budou všichni růžoví. Ale já to dělám taky“, usmívá se.
Nejlepší český pilot pečlivě vysvětloval, co všechno musí akrobatický letec absolvovat. Foto: Miloš Novák

Soutěžit v Red Bull Air Race není úplně med. Své o tom ví i Martin Šonka. Piloti jsou pod velkým tlakem a často ve stresu. Proto mají doporučení obrátit se v případě potřeby na sportovního psychologa. „Říkal jsem si, co mi má kdo povídat. Já sám se znám přece nejlíp. Ale pravdou je, že už jsem jeho služby asi třikrát využil a hodně mi to pomohlo. Občas se stane, že sednete do kokpitu, najednou vás ruce ani nohy neposlouchají. Neustále se vám prokrvuje a odkrvuje hlava. To je velká zátěž“, popisuje.

Není doba na klukoviny
Martin Šonka má s přítelkyní Olgou dvě děti – čtyřletou Anetku a dvouletého Martínka. U Anetky se už vztah k létání projevuje. „Ráda drží knipl a řídí“, se smíchem prozrazuje. „Ale moc toho ještě nevydrží. Tuhle jsme se jeli proletět na Bouzov, chtěl jsem jí ukázat, kde se natáčela pohádka o Jasněnce. Sedli jsme do letadla, Anetka usnula, já jsem kolem hradu prolétl a přistál. Vtom se vzbudila a říká: Tatínku, tak už poletíme?“

Martin Šonka působil léta jako armádní pilot. Ti, ve stíhačkách, jsou ve filmech občas zobrazovaní jako velcí frajeři, kteří nemají respekt před ničím. „Kovbojský přístup v létání tady nefunguje. To si nemůžete dovolit. Vše je monitorováno. Není doba na klukoviny, pokud by to zjistili, máte po kariéře. A to nestojí za to riskovat“, vyvrátil různé spekulace. V rámci svých exhibicí si však zkusil nízký průlet – například pod mostem nebo pod skákajícím autem či motorkou. „To jsou však pečlivě promyšlené akce“, dodal závodník, jenž vystudoval dvě vysoké školy a na svém kontě má titul mistra Evropy a vicemistra světa v kategorii Unlimited – freestyle.

Kavárna Chotěboř praskala ve švech. O povídání s akrobatickým pilotem byl velký zájem. Foto: Miloš Novák

Partneři akce

http://www.airshowchotebor.cz / Akrobatický pilot Martin Šonka: Když jsem byl malý, chtěl jsem být válečný hrdina